Вже в січні українська кіноаудиторія зможе насолодитися останнім фільмом канадського режисера Ксав’є Долана. «Матуся» виходить у прокат. З нетерпінням цю картину чекали ще на МКФ «Молодість». Але стрічка не потрапила на цьогорічний фестивальний екран. Попередні роботи режисера «Я вбив свою маму» і «Том на фермі» були представлені в рамках 39-ої та 43-ої «Молодості» у програмі Sunny Bunny.

Долан – гей, чого він, звісно, не приховує і фільми полюбляє знімати на цю та інші пікантні теми. Словом, як розшифровується абревіатура ЛГБТ він добре знає. Але зараз говоримо не про його особисте життя і психоемоційну сексуальну сферу. Маємо успішного цікавого режисера. Та й піар на орієнтації давно не в моді.

award-winners-photocall-1

Фото з Каннського кінофестивалю 2014 by Jake Coyle

На чіпляння ярликів реагують зазвичай не дуже доброзичливо. Але якщо до тебе приклеїли «юний геній», то.. Носиш собі із задоволенням це усне тавро, як улюблений дорогий костюм. Ксав’є Долана називають ще й вундеркіндом сучасного кінематографу, режисером хіпстерів, новою зіркою арт-хаус. Зірка справді зійшла недавно. Одразу яскраво засвітила, вирізняючись на небосхилі сінема власним неповторним відчуттям смаку.

Стати режисером у 20 не зовсім означає стати всесвітньовідомим режисером у 20. Молодий вік звісно плюсує додаткове «вау», але не дозволяє «за гарні очі» зривати джекпоти глядацьких овацій, перемагати у міжнародних кінофестивалях та справляти бурхливе враження у світовому кінематографі. З фільмами Ксав’є Долана відбувається саме так. Передусім, естетика. Хочеться дивитись і передивлятись. Ксав’є знімає красиво про красу. Особливо про красу стосунків. Бажано, стосунків з труднощами або взагалі про неможливу любов. Не комплексує, що немає режисерської освіти. Навпаки, з гордістю заявляє, що він «професійний кіноман», а кіно – найкраща школа.

Ксав’є Долан родом з Монреалю, Канада. Після зйомок у рекламі спробував себе в кіно. Дебютував у телесеріалі «Мерсі», після чого акторська кар’єра стрімко пішла вгору. Телесеріал «Омерта», фільми «Орел чи решка», «Таємничий замок», «Мучениці», «Сьюзі» були сходинками для Ксав’є, після чого почав знімати сам.

Сценарій до режисерського дебюту — автобіографічної драми «Я вбив свою маму» — Долан написав у 16 років. 2009-го фільм був знятий на його власні скромні кошти. Одразу після виходу на екран став переможцем у трьох номінаціях позаконкурсної програми «Двотижневик режисерів» на кінофестивалі в Каннах. У картині розкрита проблема непорозуміння матері і сина. Щоденні втомливі вправляння звивин, бунтарський юнацький максималізм та розчарування у людях, що мають бути найближчими. Бо хто краще розповість про диких тарганів у головах підлітків, аніж хтось із них! Таке пишуть у щоденниках і ховають під подушку, а Ксав’є Долан знімає кіно.

j-ai-tue-ma-mere-15-07-2009-4-g

Кадр з фільму «Я вбив свою маму»

Після виходу на екран фільм мав справжній фурор та приніс режисеру світову славу. Загалом стрічка отримала близько 30-ти нагород. Канада навіть номінувала її на Оскар. Вже у 2010 році Ксав’є знімає другий фільм «Уявне кохання». Тут проявляє себе одразу в декількох іпостасях: актор, продюсер, монтажер, костюмер, режисер. Двоє стильних інтелектуальних друзів, знаходять свій гедонізм у закоханості. Такі собі love hunters. Їх «жертва-муза» — золотоволосий красень із провінції, грає їх почуттями, у чому теж знаходить для себе забаву. Та він лише черговий гість у їх світі. Пошуки кохання продовжуються.

00b

Кадр з фільму «Уявне кохання»

Долан експериментує з побудовою кадру. Рухома зйомка робить фільм живим. Уповільнена — підкреслює важливість дрібниць. Гра кольорів, змішаний саундтрек додають атмосферності картині на екрані. Зосереджуючись саме на дрібницях, режисер влучно показує почуття та емоції. Щось від Годара, щось від Трюффо. Але в кожному кадрі відчувається особливий стиль сформованого режисера, що безпомилково асоціює з ним його роботи. Стрічка «Уявне кохання» знята усього за 25 днів.

У захваті від картини, зал Каннського кінофестивалю вибухнув кількахвилинними аплодисментами. Фільм отримав перемогу «Prix Regard Jeune» у програмі «Особливий погляд». Також нагороду на Сіднейському кінофестивалі, на міжнародному кінофестивалі у Гемптоні, нагороду Жютра.

У 2012 році Канни вже традиційно першими зустріли третю повнометражну роботу Долана «Лоранс у будь-якому випадку». Фільм знову взяв участь у позаконкурсній програмі «Особливий погляд», що викликало ряд суперечок. Втретє режисеру не вдалося претендувати на золоту пальмову гілку фестивалю. Враження розділилися. Критикам не сподобалось, що фільм занадто довгий. Публіка не вважала це ключовим критерієм, наполягала, що картина повна емоцій, авантюри, особливого «доланівського» підходу.

140405542

Кадр з фільму «Лоранс у будь-якому випадку»

Історія про викладача-транссексуала, у ролі котрого знявся французький актор Мельвіль Пупо. Ніколи не знаєш, на що насправді здатний. 30-ти річний Лоранс не думав, що одягне сукню, нафарбує нігті, губи. Та, відчувши нестримне бажання догодити інстинктам, учитель літератури кидає виклик упередженому суспільству. Його дівчина Фред, героїня акторки Сюзанни Клеман, відчайдушно намагається підтримати коханого. Що скажуть про це інші?

Стрічка скандальна, епатажна, емоційна. Клеман зіграла так добре, що покинула Канни з премією в програмі «Особливий погляд» за кращу жіночу роль. Долану дістався спеціальний приз «Queer Palm» за висвітлення ЛГБТ-теми в кіно. Але його обурило саме існування такої нагороди і на церемонію вручення він не з’явився. Спочатку на роль Лоранса був затверджений Луї Гаррель. Виконавчим продюсером фільму виступив Гас Ван Сент.

Прем’єра четвертого фільму «Том на фермі» відбулась вже у Венеції. Стрічка отримала гідну нагороду «Fipresci» від Міжнародної федерації кінопреси. Сюжет картини заснований на п’єсі Мішеля Марка Бушара. Оскільки візитівка Долана — зачіпати проблему гомосексуальних стосунків, ця робота не стала винятком. Та увагу привернув жанр. Це трилер. Вдалий трилер. Його, здається, похвалив би сам Хічкок, якого режисер навіть не дивився. Долан відправляє головного героя, котрого сам зіграв, у село на ферму. Схоже на спробу втечі від себе. Знову у фільмі весь колорит: експерименти з саундтреком, тонко змальовані образи героїв, естетична тривожність екранізованої історії. Ксав’є контролює все, що стосується фільму і на знімальному майданчику і поза ним. Окрім того, знімається майже у всіх своїх стрічках. А цю зняв уже за 17 днів. З чого й починали: «юний геній»

140406033

Кадр з фільму «Том на фермі»

Найновіший, 5-й фільм Долана «Матуся» став першою його роботою, по-справжньому визнаною не тільки аудиторією фанів, а й журі Канн. На цьогорічному фестивалі стрічка отримала нагороду «Prix du Jury». Що цікаво, розділила її з фільмом 83-річного Жана-Люка Годара «Прощавайте слова». «Матуся» братиме участь у конкурсі за право представляти Канаду на Оскарі у номінації «Кращий іншомовний фільм». Це історія про вдову та її сина, у якого синдром дефіциту уваги і гіперактивності. Кажуть, це
найбільш цілісна зріла робота режисера. Тепер і ми побачимо «Матусю» не у віконечках лептопів, а з великого екрану кінотеатру. Якщо сподіватися на прогнози Артхаус Трафік, 15 січня зустрінемося у черзі на прем’єру. До того часу можна переглянути попередні чотири роботи.

Що б далі не готував для нас молодий потенціал, поза сумнівом залишається факт, що режисеру є що сказати, і він чудово з цим справляється. Зараз Долан працює над шостим фільмом «Життя і смерть Джона Ф.Донована». На одну з головних ролей погодилась Джессіка Честейн. Це буде голлівудська картина.

Автор статті: Олександра Дідик

 

Хочешь стать частью проекта? Напиши нам

Комментарии